Monday 1 April 2013

Kau Pergi


Assalamualaikum dan hai.

Semua orang yang hidup di atas dunia ini PASTI akan merasai kematian kelak. Dan, pada bila-bila sahaja ia akan terjadi tanpa mengira usia dan perbuatan yang sedang dilakukan. "Jadilah, maka jadilah ia."

Sepatutnya kita semua mestilah bersiap sedia untuk hadapi kematian. Mulai pada saat ini. Tetapi, nafsu manusia amat besar. Agak sukar untuk kita menjadi seseorang yang betul-betul beriman. Oleh itu, dengan ada pengetahuan tentang agama serta beribadat pasti terlahirlah seseorang yang baik dan taqwa. Harta di dunia juga tidak akan dibawa masuk bersama. Hanya amalan-amalan sahaja yang akan dibawa. 

Berharap dengan mukadimah ini dapat menyedarkan diri anda sedikit sebanyak. 

Pertama sekali, saya mohon anda sedekahkan surah Al-Fatihah kepada guru saya yang telah kembali ke rahmatullah. Saya amat menghargainya.

Tepat pukul 7.30 pagi, aku telah tiba di sekolah. Aku berjalan ke tapak Dataran Bestari dengan hati yang tenang. Setelah itu, guru kanan aku menyampaikan berita yang amat mendukacitakan bagi aku. Di sekolah aku, ada dua orang cikgu bernama Khatijah. Aku pun mula keliru. Cikgu mana satu yang meninggal? Dan, aku pun menoleh ke arah guru-guru perempuan. Cikgu yang amat rapat dan baik dengan aku serta yang melatih aku untuk berpidato tidak kelihatan.

Then, kawan aku di belakang panggil. Dia cakap, cikgu yang melatih aku berpidato meninggal. Reaksi aku masa tuh macam tak percaya. Aku biarkan. Then, aku tanya kawan aku kat depan aku. Dia juga beritahu perkara yang sama. Ya Allah, aku memang tak boleh terima cikgu tu pergi.

Jadi, kami warga sekolah sedekahkan Yasin kepadanya. Aku memang sedih waktu baca Yasin. Ada masa, bunyi suara dan ada masa, tak bunyi suara. Sebab aku tahan menangis. Sampaikan ustaz aku yang membimbing bacaan Yasin turut sedih. 

Jam 8.20 pagi, pelajar-pelajar diminta naik ke kelas dan senyap. Oleh sebab ramai guru pergi menziarahi keluarganya. Masa aku naik tangga, aku senyap je. Tak cakap satu patah perkataan. Waktu berjalan menuju ke kelas, aku senyap jugak. Then, kena tunggu orang buka pintu kelas yang terkunci. Ada kawan aku tegur nak cakap sesuatu, dia pun tengok aku. Dia pun tanya kenapa aku nampak sedih. Bukan nampak sedih, memang sedih pun. Tapi, aku senyap jugak.

Seterusnya, aku minta tisu dengan kawan aku. Aku duduk senyap. Fikirkan cikgu aku. Tiba-tiba, kawan aku yang seorang lagi masuk, dia pun cakap punya cakap dan beritahu cikgu tu ada penyakit saraf. Waktu tu lah, aku takleh nak kata apa-apa pun. Aku terus tutup muka aku dan nangisss. Kawan-kawan aku yang lain pun pujuk dan suruh bersabar. Sebab cikgu tu lah yang rapat dan baik dengan aku. Kawan aku yang nih pulak, mari duk tepi aku. Dia tak tahu apa-apa pun kenapa aku tutup muka. First, dia ingat nak bergurau, tapi kawan-kawan aku beritahu aku duk menangis.

Then, dia pun pujuk jugak aku. Dia beritahu, dia percaya yang aku boleh buat pidato nanti. Jangan menangis. Aku pun terus bangun dan keluar dari kelas tanpa berkata walaupun sepatah. Aku pergi basuh muka. Then, table-mate aku datang tengok aku. Aku pun beritahu, aku okay. *dalam kelas* Kawan aku yang pujuk aku tadi, duk sebelah aku. Dia pelawa aku makan muffin yang kawan aku punya. Aku malas nak layan, pastu dia pelawa jugak, aku pun ambil lah. Finally, dah boleh tenangkan diri.

Dia lah seorang guru yang prihatin, baik dan bersabar. Tutur katanya amatlah manis. Hari Sabtu baru ni, aku dipanggil untuk pergi sekolah untuk latih pidato. Dia beritahu, esok (Ahad) saya nak jumpa awak masa balik sekolah. Hari Isnin dan Selasa saya tak ada. Aku tak tanya pulak pergi mana. Kelmarin, waktu balik aku tengok pintu biliknya terkunci. So, aku tak pergi jumpa. Dan, realitinya pada hari ini, dia pergi untuk selamanya. Bagi aku, dia cakap macam tuh, dah berikan tanda-tanda untuk aku yang dia akan pergi. 

Aku hanya mampu berdoa agar roh nya berada di dalam kalangan orang-orang yang beriman. Amin.

Sampai sini sahaja. Sekian. Terima kasih kerana membaca. :)

No comments:

Post a Comment